Vilka stöd kan våra medlemmar få efter avslutad anställning?
Vi inspirerar, coachar och vägleder människor som är i omställning. Det gäller oavsett om individen blivit uppsagd på grund av arbetsbrist, träffat en överenskommelse om att avsluta anställningen på grund av nedsatt arbetsförmåga eller om ens tidsbegränsade anställningen har upphört.
Målet med vårt omställningsstöd är att öka möjligheterna för medarbetaren att komma vidare till en ny sysselsättning. Stödet utformas och anpassas utifrån individens behov, förutsättningar och önskemål.
En framgångsrik omställning, från ett jobb till ett annat, underlättas alltid av ett bra avslut från den gamla arbetsplatsen. Därför vill vi starta vårt samarbete så tidigt som möjligt, helst redan under uppsägningstiden.
Våra rådgivare finns över hela landet och har stor kunskap om dagens arbetsmarknad och lång erfarenhet av att hjälpa uppsagda till nytt jobb. Omställningsfonden ansvarar för insatserna som exempelvis kan handla om coachning, utbildning eller stöd att starta eget företag.
Vilket stöd kan medarbetaren få?
Om medarbetaren uppfyller villkoren har hen rätt till ett omställningsstöd från Omställningsfonden för att komma vidare mot nytt jobb, studier eller start av eget företag. Stödet består av kartläggningssamtal, rådgivning, vägledning samt validering.
Därutöver kan medarbetaren också ha rätt till utökade insatser. De utformas och anpassas utifrån medarbetarens behov och förutsättningar och kan exempelvis bekosta kompetensutveckling. Det kan till exempel handla om lämpliga kurser och utbildningar, med syftet att ytterligare stärka medarbetarens möjligheter att få ett nytt jobb.
Villkor för omställningsstöd
För att medarbetaren ska få vårt stöd och hjälp att hitta ett nytt jobb måste hen uppfylla följande villkor:
Om medarbetaren har jobbat kortare tid än 12 månader inom sektorn kan hen också ha möjlighet få vårt omställningsstöd. Det ansöker medarbetaren om på egen hand.
Villkor för utökade insatser
För att ta del av de utökade insatserna måste medarbetaren utöver villkoren för omställningsstödet:
Hur länge har medarbetaren rätt till stödet?
Stödet ges som längst under ett år efter att anställningen är slut. Men om det finns särskilda skäl kan medarbetaren få förstärkt stöd i upp till två år. Med särskilda skäl avses om medarbetaren på grund av sjukdom eller ohälsa inte har kunnat tillgodogöra sig stödet inom tidsperioden och att det finns insatser som kan stärka hens möjlighet att få ett nytt arbete om tiden förlängs. Omställningsfonden bedömer om särskilda skäl finns.
Anmälan av medarbetare
Arbetsgivaren anmäler medarbetaren till Omställningsfonden och vi kontrollerar att villkoren är uppfyllda. Bekräftelse skickas till arbetsgivaren när anmälan är godkänd. Omställningsfonden tar sedan kontakt med arbetstagaren.
Du hittar mer information här
Målet med vårt omställningsstöd är att öka möjligheterna för medarbetaren att komma vidare till en ny sysselsättning. Stödet utformas och anpassas utifrån individens behov, förutsättningar och önskemål.
En framgångsrik omställning, från ett jobb till ett annat, underlättas alltid av ett bra avslut från den gamla arbetsplatsen. Därför vill vi starta vårt samarbete så tidigt som möjligt, helst redan under uppsägningstiden.
Våra rådgivare finns över hela landet och har stor kunskap om dagens arbetsmarknad och lång erfarenhet av att hjälpa uppsagda till nytt jobb. Omställningsfonden ansvarar för insatserna som exempelvis kan handla om coachning, utbildning eller stöd att starta eget företag.
Vilket stöd kan medarbetaren få?
Om medarbetaren uppfyller villkoren har hen rätt till ett omställningsstöd från Omställningsfonden för att komma vidare mot nytt jobb, studier eller start av eget företag. Stödet består av kartläggningssamtal, rådgivning, vägledning samt validering.
Därutöver kan medarbetaren också ha rätt till utökade insatser. De utformas och anpassas utifrån medarbetarens behov och förutsättningar och kan exempelvis bekosta kompetensutveckling. Det kan till exempel handla om lämpliga kurser och utbildningar, med syftet att ytterligare stärka medarbetarens möjligheter att få ett nytt jobb.
Villkor för omställningsstöd
För att medarbetaren ska få vårt stöd och hjälp att hitta ett nytt jobb måste hen uppfylla följande villkor:
- medarbetaren har jobbat hos en eller flera arbetsgivare, i genomsnitt minst 16 timmar i veckan per månad, i sammanlagt minst 12 månader (under de senaste 24 månaderna) före sin ansökan.
- medarbetaren jobbar inom kommun, region eller kommunalt företag som är anslutet till arbetsgivarorganisationen Sobona.
Om medarbetaren har jobbat kortare tid än 12 månader inom sektorn kan hen också ha möjlighet få vårt omställningsstöd. Det ansöker medarbetaren om på egen hand.
Villkor för utökade insatser
För att ta del av de utökade insatserna måste medarbetaren utöver villkoren för omställningsstödet:
- vara uppsagd på grund av arbetsbrist, eller träffat en överenskommelse med arbetsgivaren i samband med en övertalighetssituation.
- vara tillsvidareanställd enligt HÖK/AB eller BÖK/BB.
- varit sammanhängande anställd sedan minst ett år vid uppsägningstidpunkten.
- ha en sysselsättningsgrad som omfattar minst 40 % sedan ett år vid uppsägningstidpunkten.
Hur länge har medarbetaren rätt till stödet?
Stödet ges som längst under ett år efter att anställningen är slut. Men om det finns särskilda skäl kan medarbetaren få förstärkt stöd i upp till två år. Med särskilda skäl avses om medarbetaren på grund av sjukdom eller ohälsa inte har kunnat tillgodogöra sig stödet inom tidsperioden och att det finns insatser som kan stärka hens möjlighet att få ett nytt arbete om tiden förlängs. Omställningsfonden bedömer om särskilda skäl finns.
Anmälan av medarbetare
Arbetsgivaren anmäler medarbetaren till Omställningsfonden och vi kontrollerar att villkoren är uppfyllda. Bekräftelse skickas till arbetsgivaren när anmälan är godkänd. Omställningsfonden tar sedan kontakt med arbetstagaren.
Du hittar mer information här
Följ inlägget
0
följare
Borttagen kommentar